JCB viert 75 jarig bestaan, van garage tot wereldwijde kracht

VAN GARAGE TOT WERELDWIJDE KRACHT: JCB VIERT ZIJN 75 JARIG BESTAAN

JCB werd op 23 oktober 1945 opgericht door wijlen Joseph Cyril Bamford in een kleine garagebox in het marktstadje Uttoxeter in Staffordshire, Engeland.

Aan de basis voor de groei die zou volgen, lag de vervaardiging van een agrarische kiepaanhangwagen, gemaakt van schroot uit de oorlogstijd, die vandaag de dag in de showroom van JCB’s hoofdkantoor pronkt.

In 1947 breidde het bedrijf uit naar een stallencomplex in Crakemarsh Hall.

JCB nam toen ook zijn allereerste fulltime werknemer in dienst, Arthur Harrison, als voorman.

In 1950 trok JCB naar de locatie van een voormalige kaasfabriek in Rocester.

1953 werd een cruciaal jaar met de lancering van de eerste graaflaadcombinatie; de JCB Mk 1. Het was de eerste keer dat er een machine werd geproduceerd met een hydraulische graafinstallatie aan de achterkant en een frontlader. Deze inventiviteit werpt nog steeds zijn vruchten af: JCB heeft momenteel meer dan 600.000 graaflaadcombinaties vervaardigd op drie continenten.

1953 was ook het jaar waarin het wereldwijd bekende JCB-logo voor het eerst op een machine werd gebruikt. Uiteindelijk vijf jaar later werd het als handelsmerk geregistreerd.

In 1962 werd de allereerste buitenlandse dochteronderneming van JCB in Ulestraten, Nederland geopend. Een jaar later werd de JCB 3C-graaflaadcombinatie, een erkende designklassieker, gelanceerd.

In 1964 exporteerde JCB ook zijn allereerste machine naar de VS: een JCB 4C-graaflaadcombinatie.

In 1969 produceerde JCB een recordaantal van 4.500 machines en exporteerde in tussentijd meer dan de helft daarvan.

Begin 1970 breidde JCB haar activiteiten in de VS uit en richtte een basis op in Whitemarsh, Baltimore om de enorme groeimogelijkheden die Noord-Amerika bood, te benutten.

Tussen 1971 en 1973 verdubbelde de omzet tot £40 miljoen. In 1975 ging Mr. JCB met pensioen en werd de fakkel overgedragen aan zijn zoon Anthony.

En zo brak een nieuw tijdperk aan. Eentje waarin zowel de productiefaciliteiten alsook productreeksen enorm zouden worden uitgebreid.

1972 gaf het startschot met de opening van JCB France.

In 1977 zag de Loadall vèrreiker het daglicht, een machine die een revolutie teweegbracht in de manier waarop ladingen zowel op bouwplaatsen als op boerderijen werden gehanteerd. De vèrreiker groeide uit tot één van de meest succesvolle producten in de geschiedenis van JCB.

In 1978 startte de bouw van de tweede fabriek van JCB in het VK, JCB Transmissions in Wrexham.

De beslissing om in 1979 in India te gaan produceren luidde een periode van wereldwijde expansie in. Tegenwoordig heeft JCB fabrieken in New Delhi, Pune en Jaipur en is India JCB’s grootste markt na het VK.

Productinnovatie bleef de spil binnen het bedrijf en in 1985 werd de 3CX Sitemaster-graaflaadcombinatie gelanceerd, die later de meest verkochte graaflaadcombinatie van JCB zou worden. In dat jaar vierde JCB eveneens de productie van zijn 100.000ste graaflaadcombinatie.

In 1988 werd de JCB GT gelanceerd, een graaflaadcombinatie met een topsnelheid van 160km/uur en een fantastisch promotiemiddel dat overal ter wereld veel publiek trok.

In 1990 verruimde JCB zijn horizon met de lancering van de JCB Fastrac – ’s werelds eerste echte rondom geveerde hogesnelheidstractor. De ontwikkeling ervan kostte £12 miljoen en veroverde de wereld van de landbouw als een storm.

De productontwikkelingen gingen onverminderd door met de lancering van de 2CX-graaflaadcombinatie in 1990, drie jaar later gevolgd door de kleinere 1CX.

In 1995 vierde JCB zijn 50-jarig jubileum.

Toekomstige premier van Labour Tony Blair kwam op bezoek in 1996 en hielp bij het samenstellen van een 4CX. In 1997 werd de innovatieve Teletruk-vorkheftruck – die ladingen kan heffen en over obstakels kan plaatsen – gelanceerd.

In 1998 opende JCB zijn tweede fabriek in Wrexham, Wales, JCB Transmissions. Een jaar later opende JCB Earthmovers in Cheadle, Staffordshire.

In 2000 begonnen de eerste machines van de productielijn te rollen in het nieuwe Noord-Amerikaanse hoofdkantoor van JCB in Savannah, Georgia.

In 2004 werd de productie van de 500.000ste machine gevierd.

Het was ook het jaar waarin JCB de gedurfde stap in de motorproductie zette met de lancering van de Dieselmax-motor, vervaardigd bij JCB Power Systems in Derbyshire.                     

In 2005 opende JCB zijn fabriek in Pudong, China en kondigde het nieuws aan van het grootste order ooit in zijn geschiedenis, een deal van $140 miljoen om het Amerikaanse leger te voorzien van een supersnelle graaflaadcombinatie voor militaire engineeringstaken, een machine die bekend staat als de High Mobility Engineer Excavator (HMEE).

In 2006 werd Jo, de oudste zoon van Sir Anthony Bamford, directeur bij JCB, en markeerde zo de derde generatie van de familie Bamford die zo’n functie bekleedde.

In 2008 verhuisde JCB Heavy Products – dat rups- en mobiele graafmachines produceert – naar zijn gloednieuwe fabriek aan de rand van Uttoxeter.

Dit werd in 2009 gevolgd door een investering van £40 miljoen in de fabriek van JCB in Ballabgarh, India, om ’s werelds grootste graaflaadcombinatie fabriek te worden.

Eveneens in dat jaar vierde JCB de productie van de 750.000ste machine.

In 2012 breidde de wereldwijde productie zich uit naar Brazilië en de Britse premier David Cameron opende officieel de nieuwe fabriek van £63 miljoen in de staat Sao Paulo.

Dat jaar vierde JCB ook het binnenhalen van een order van £60 miljoen voor meer dan 1.000 graaflaadcombinaties van de Braziliaanse regering.

Toen de 68ste verjaardag naderde van JCB, in 2013, kwamen honderden medewerkers aan het hoofdkantoor bij elkaar voor het maken van een foto ter gelegenheid van de productie van de één miljoenste JCB-machine.

In 2014 startte de productie In Jaipur, India, in JCB’s nieuwe fabriekscomplex van £62 miljoen en er werden plannen aangekondigd voor een nieuw hoofdkantoor van £20 miljoen voor JCB Duitsland in Keulen.

In 2015 vierde JCB zijn 70-jarig jubileum en introduceerde de gloednieuwe 3CX Compacte graaflaadcombinatie, een machine die 35 procent kleiner is dan zijn grotere broer en ontworpen is om te werken op steeds kleiner en drukker wordende bouwplaatsen.

2016 was een jaar van mijlpalen toen het bedrijf de productie van de 200.000ste Loadall vèrreiker vierde. Tegenwoordig is JCB ’s werelds grootste producent van vèrreikers.

Eveneens in dat jaar markeerde JCB de productie van zijn 100.000ste minigraafmachine en vierde het de 25ste verjaardag van de revolutionaire Fastrac-tractor.

Ook werd in dat jaar de nieuwe JCB Hydradig internationaal geprezen.

2017 was evenzeer een legendarisch jaar en dat op twee fronten: de lancering van een nieuwe reeks JCB-hoogwerkers, na een periode van twee jaar geheime ontwikkeling. JCB betrad voor het eerst een markt met een waarde van $8 miljard per jaar. In dat jaar vierde het bedrijf ook de 40ste verjaardag van de Loadall. Later dat jaar markeerde JCB de productie van zijn 500.000ste motor.

2018 blijft zeker niet achter met de onthulling van de allereerste volledig elektrische graafmachine van JCB. De 19C-1E elektrische minigraafmachine is ontwikkeld als antwoord op de vraag van klanten naar een emissievrije machine die binnenshuis en dicht bij mensen in stedelijke gebieden kan werken. Eenmaal volledig opgeladen, is hij klaar om een ​​volledige normale werkdag op de bouwplaats te draaien.

Het jaar zag ook de lancering van de enorm succesvolle X-serie-reeks van rupsgraafmachines en de start van de productie van dumpers op het wereldhoofdkantoor in Rocester.

JCB kondigde ook een investering van £50 miljoen aan in een nieuwe fabriek voor de productie van cabines in Uttoxeter.

In 2019 ging de nieuwe elektrische minigraafmachine in volle productie bij JCB Compact Products in Cheadle, Staffordshire, en werden de eerste 50 bestellingen aan klanten geleverd.

Eveneens in dat jaar opende voorzitter Lord Bamford officieel een gloednieuw hoofdkantoor van £50 miljoen voor JCB Duitsland.

Toen JCB zijn 75-jarig jubileum inging, markeerde JCB de productie van de 750.000ste graaflaadcombinatie nog voordat de Covid-19-pandemie toesloeg. Toen de productielijnen van het bedrijf in maart werden stilgezet, richtte JCB zijn aandacht op het helpen van mensen in nood in deze ongekende tijden.

In India en het VK bereidden bedrijfskoks meer dan 200.000 maaltijden voor daklozen en andere mensen die het broodnodig hadden. Een productielijn in Staffordshire werd heropend om prototypes van speciale behuizingen voor een nieuw type beademingstoestel te produceren na een nationale oproep tot actie.

JCB heropende ook zijn innovatiecentrum op het internationale hoofdkantoor in Rocester, waar werknemers zich als vrijwilliger konden aanmelden om gezichtsschermen van medische kwaliteit te maken voor NHS-personeel met behulp van de snelle 3D-printers van het bedrijf.

Tegen de tijd dat de productielijnen in juni heropend werden, toonde JCB een voorproefje van een opwindende nieuwe ontwikkeling: de allereerste graafmachine op waterstof in de bouwsector. De 20-tons 220X-graafmachine, aangedreven door een waterstof-brandstofcel, wordt al meer dan 12 maanden grondig getest op de testlocaties van JCB. Door deze ontwikkeling is JCB het eerste bedrijf voor bouwmaterieel ter wereld dat een werkend prototype onthult van een graafmachine op waterstof, die door velen wordt beschouwd als de brandstof van de toekomst.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top