COMFORT
De cabine is ongelooflijk ruim en heeft een grote deur voor makkelijke en veilige toegang. Binnenin vindt u 6% meer ruimte dan in vorige modellen, voldoende opslagruimte, een telefoonbakje, opbergnetten en een bekerhouder. Een radio, 12V-telefoonlader, krachtige verwarming met ruitontwaseming en een krachtig airconditioningsysteem met 9 ventilatieopeningen maken het plaatje compleet.
Voor de machinist is er een volledig verstelbare stoel met vering, en als optie kan een optionele verwarmde stoel met luchtvering en onafhankelijk instelbare posities worden geleverd. De machinist kan hoe dan ook de hele dag door comfortabel zitten. De schakelaars zijn ergonomisch geplaatst rond een glashelder informatief lcd-kleurenscherm met optionele achteruitrijcamera.
De standaard elektroproportionele lijn met hoog debiet heeft 10 selecteerbare debieten, voor volledige compatibiliteit met uitrustingsstukken en een naadloze bediening. In de cabine bevindt zich een schakelaar waarmee u snel kunt schakelen tussen hulpdebiet met enkele en dubbele werking.
Het hydraulische kleppenblok is geïsoleerd van het chassis door rubberen bevestigingsmateriaal, zodat u minder last van lawaai en trillingen hebt. Bovendien kunt u hier makkelijk bij onder de zijwaarts openende motorkap.
Met de standaard ergonomische elektrohydraulische dozerbladbediening kunnen machinisten soepel en nauwkeurig nivelleren.
LAGE EXPLOITATIEKOSTEN
De hydraulica met loadsensing op 8-tons JCB-graafmachines verbruikt alleen vermogen wanneer dat nodig is, zodat u brandstof bewaart voor momenten waarop u die het meeste nodig hebt.
Het gepatenteerde retourleidingcircuit waarin de druk bijna 0 is, zorgt voor een verdere verbetering van het brandstofverbruik doordat de pomp niet zo´n hoge druk hoeft te overwinnen om te gaan werken.
Een unieke functie voor verdere brandstofbesparing is dat het toerental van de motor automatisch naar stationair zakt wanneer de armleuning omhoog gaat, waardoor ook het lawaai afneemt.
U kunt de functie voor automatisch stationair draaien zo programmeren dat deze wordt ingeschakeld als de bedieningselementen na 2 tot 30 seconden niet zijn aangeraakt, om brandstof te besparen. Met twee afzonderlijke graafmodi (ECO voor maximale efficiëntie en Heavy voor maximale productiviteit) kunt u de prestaties op de toepassing afstemmen.
De uitrustingsstukken zijn volledig onderling verwisselbaar dankzij een bakpen-geometrie die gelijk is aan die van de toonaangevende JCB 3CX graaflaadmachine.
Omdat er op locatie beschadigingen kunnen optreden, maken we overal gebruik van vlakke glazen waarmee we de vervangingskosten minimaliseren.
ONDERHOUDSGEMAK
JCB-minigraafmachines hebben de beste SAE-servicebeoordeling op de markt, deels omdat routinematige controles eenvoudig kunnen worden uitgevoerd zonder speciale gereedschappen en dankzij de gasgeveerde 30˚ kantelende cabine.
Alle smeerintervallen van het graafuiteinde en het dozerblad zijn – met 500 uur – de beste in hun klasse, dankzij onze met grafiet geïmpregneerde bronzen bussen, die tijd en geld besparen.
Onder de wijd openende stalen motorkap kunt u makkelijk vanaf de grond de brandstoftank van de JCB-minigraafmachine bijvullen, wat nog extra wordt vergemakkelijkt door de externe dieselpeilaanduiding. De optionele bijvulpomp heeft een automatische stopfunctie zodat er minder brandstof wordt gemorst en de veiligheid toeneemt.
De afgedichte draagrolspanner voorkomt dat zich vuil ophoopt en de dozerslangen zijn eenvoudig te vervangen omdat ze uitkomen op het brandschot.
De tweedelige vloermat kan worden verwijderd voor eenvoudig reinigen, terwijl de antislipplaat maakt dat u veilig kunt in- en uitstappen en zorgt voor langdurige bescherming voor het lakwerk van de carrosserie.
Onze 450 mm/600 mm stalen rupsen zijn voorgeboord voor een eenvoudige montage van rubberen matten. Bovendien kunt u kiezen voor speciale Road Liner Pads (GeoGrip), waarmee u afzonderlijke segmenten kunt vervangen als deze beschadigd zijn.
PRODUCTIVITEIT
De nieuwe 8T-serie heeft een JCB Diesel by Kohler common-rail motor die voldoet aan Fase IIIB/Tier 4 final. Deze heeft een DOC, turbo en intercooler. Het vermogen is verhoogd tot 48 kW bij slechts 2200 tpm, en de unit produceert een koppel van 300 Nm.’ Deze motor heeft geen roetfilter nodig, waardoor er minder onderhoud nodig is, en de inzetbaarheid groter en de motor zuiniger is.
De trekkracht en de rijsnelheid van 5 km/u zijn ongeëvenaard en staan garant voor een hoge nivelleercapaciteit en snelle rijtijden. Onze motoren met automatische kickdown passen zich automatisch aan wijzigingen in de terreinomstandigheden aan, waardoor de productiviteit stijgt en de machinist minder snel vermoeid raakt.
ZTS of CTS?
Beide opties kunnen de productiviteit verbeteren: CTS door de grotere stabiliteit, hefcapaciteit en het grotere graafeinde en ZTS omdat de machinist niet hoeft te denken aan zijn omgeving, waardoor die sneller kan werken, met name in kleine ruimten. JCB biedt de klant beide opties.
Een hoogkwalitatieve pomp en klep met gesloten center biedt een beter gedeeld debiet voor een soepele, nauwkeurige en evenwichtige werking bij het uitvoeren van meerdere functies.
Veelzijdigheid is inbegrepen: onze dubbele extra lijnen genereren zowel hoge als lage hydraulische debieten voor tal van verschillende uitrustingsstukken.
Het nieuwe profiel en de hoek van het dozerblad zorgen voor uitstekende prestaties met makkelijk afglijdende grondresten zodat de machine makkelijk kan worden gereinigd. Daarnaast zijn de tapse hijspunten ter bescherming achter de rand van het blad geplaatst.
We bieden als optie een zwevend dozerblad dat grondnivellering vergemakkelijkt en waarmee de locatie efficiënter kan worden schoongemaakt. Daarnaast is er een onder een hoek geplaatst dozerblad waarmee sleuven sneller kunnen worden opgevuld.
STRUCTURELE STERKTE
Onze volledig met een robot gelaste giek en het dipperontwerp met vier platen van hoogwaardig staal zijn voorzien van interne keerplaten die extra structurele sterkte leveren voor een lange levensduur.
De carrosserie van onze minigraafmachines is uitsluitend gemaakt van geperst staal, zonder kunststof, en is dus sterk en eenvoudig te repareren.
Deze nieuwste machines uit de 8-tons klasse hebben een zwaar uitgevoerd zwenkstuk met duurzame scharnierpunten en vervangbare bussen voor een optimale levensduur. Bovendien biedt het een veilige geleiding voor alle slangen van de graafmachine.
We gebruiken alleen beproefde en geteste onderdelen van de beste producenten zoals JCB Diesel by Kohler-motoren, hydraulische componenten van Nachi en Bosch-Rexroth en rupsen van Bridgestone.
De hoogwaardige 450 mm rubberen rupsen met vergrendelde schakels presteren ook onder de zwaarste omstandigheden goed.
De zwaar uitgevoerde bescherming van de giekcilinder biedt uitstekende bescherming met optioneel verkrijgbare dipper- en graafcilinderbescherming voor zwaardere toepassingen.